
WK 2026 - Iraniërs laten opnieuw boodschap achter in kleedkamer na gelijkspel tegen Egypte

"Wij komen uit Iran, een land dat al duizenden jaren eer boven overwinning stelt", zo begint de brief, die in het Engels werd geschreven en door de Iraanse openbare televisie werd uitgezonden.
Team Melli bedankte Seattle, de stad waar de wedstrijd tegen Egypte plaatsvond, "voor zijn gastvrijheid". De spelers hadden ook de stad Los Angeles bedankt in een soortgelijk bericht dat ze na hun wedstrijd tegen de Rode Duivels (0-0) in de kleedkamer hadden achtergelaten.
Iran, dat als derde is geëindigd in groep G na groepswinnaar België en Egypte, moet nog even afwachten of het tot de beste nummers drie behoort die zich kwalificeren voor de zestiende finales.
"Voor ons draait voetbal niet enkel om resultaten, maar het is ook een karaktertest." Het team sprak zijn dank uit voor "alle Iraniërs die hun hart, hun stem en hun hele wezen aan Iran hebben gegeven", alvorens af te sluiten met "Iran staat nog steeds overeind."
De brief sneed ook het conflict tussen Iran en de Verenigde Staten en Israël aan. Zo werd er in het rood naast de tekst '+#168+' en '+#Minab+' geschreven, een verwijzing naar de Iraanse plaats waar op 28 februari een school werd gebombardeerd, waarbij volgens de Iraanse autoriteiten 155 mensen omkwamen, waaronder 120 kinderen. Iran wees met de vinger naar bij de Amerikanen. The New York Times meldde eerder dat de raket werd afgevuurd door het Amerikaanse leger na een fout bij het richten. Het Amerikaanse leger stelde een onderzoek in.



